Automobilių priežiūros priemonės – variklio alyva

Viena iš daugiausiai naudojamų automobilių priežiūros priemonių – alyva naudojama automobilio guoliams, pavarų dėžei ir varikliui tepti. Labiausiai rūpinamasi pastaruoju įrenginiu. Variklio alyva, arba tepalai, yra vienas svarbiausių veiksnių, nulemiančių kokybišką ir nepertraukiamą automobilio variklio degimą. Rekomenduojama kartas nuo karto tikrinti tepalo matuoklį – tai visiškai nesudėtinga ir visiems įveikiama procedūra, užtikrinanti saugią, ramią ir be netikėtumų kelionę. Nematuojant tepalo kiekio, prietaisų skydelyje gali užsidegti lemputė, rodanti alyvos trūkumą, tada kelionė gali baigtis nė neįpusėjusi. Vieni vairuotojai tokiais atvejais skuba į autoservisus ir atiduoda savo automobilį meistrams, kiti, ieškodami geriausio tepalo kokybės ir kainos santykio, ilgai klaidžioja įvairiausių alyvos gamintojų siūlomos produkcijos kloduose.

Norint, kad mašina tarnautų kuo ilgiau, reikia stengtis reguliariai keisti šią automobilių priežiūros priemonę ir jos filtrus. Šitaip sumažinama variklio trintis, nusidėvėjimas, sutepamos stūmoklių, žiedų ir cilindro sienelės, lengviau atvėsta kai kurios variklio dalys. Todėl nenuostabu, kad variklio alyvos ir filtro keitimas yra viena dažniausių autoservisuose teikiamų paslaugų. Alyvos būna dviejų rūšių: mineralinės (dažnai vadinamos pusiau sintetinėmis) – gaunamos iš naftos vakuuminės distiliacijos metodu, ir sintetinės – specialiais cheminiais būdais gaminamos iš angliavandenių ir poliglikoleno. Jos maišosi su mineralinėmis alyvomis ir lieka lakios esant žemai temperatūrai. Sintetinės alyvos už mineralines geresnės, nes jų savybės variklyje išsilaiko ilgiau. Tačiau, jei mineralinė alyva atitinka automobilio gamintojo nurodytus reikalavimus ir yra žymiai pigesnė už sintetinę, tada geriau pirkti mineralinę ir dažniau ją keisti.
 
Pagrindinė variklinės alyvos funkcija – veikti kaip tepalui. Tepimas reikalingas visiems mechaniniams prietaisams, jis padeda išvengti perkaitimo greito susidėvėjimo. Ten, kur atsiranda dviejų kietų paviršių salytis, susidariusi trintis sukelia šilumą, o vėliau ir susidėvėjimą, ši automobilių priežiūros priemonė veikia kaip judančių dalių aušinimo skystis. Variklio degimas yra gana purvinas procesas, todėl dar viena iš tepalo funkcijų – išlaikyti jį švarų.  Dirbant varikliui į tepalą patenka daug nešvarumų, o šis atskiria tokias daleles, kad jos neužkimštų filtrų, žarnelių ir kitų įrenginių. Alyva taip pat apsaugo variklį nuo dilimo ir korozijos. Ji stūmoklio žiedo zonoje viską užsandarina, kad užtikrintų optimalų darbą.
 
Svarbiausias eksploatacines alyvos savybes ir tai, ar jis tinkamas konkrečiam variklio tipui apibrėžia kokybės klasė pagal API (angl. American Petroleum Institute) eksploatacines grupes ir klampos indeksas pagal SAE (angl. Society of Automotive Engineers) klasifikaciją. Šie du indeksai yra pagrindinės žymos. Pavyzdžiui, pagal API nurodytą eksploatacinę grupę ir kokybės klasę galima nustatyti, kokiam variklio tipui (pirmoji raidė S – benzininiams, C – dyzeliniams; universali alyva žymima dviem raidėmis, pvz., SF/CC – pirmosios raidės nurodo, kad tokia automobilių priežiūros priemonė rekomenduojama naudoti benzininiame variklyje, o antrosios rodo, kad alyvą galima naudoti ir dyzeliniame variklyje) ir kokio amžiaus konstrukcijai konkreti alyva yra tinkamiausia.  
 
Keičiant alyvą labai svarbu pasirinkti tinkamą. Kad nesuklystumėte reikia pasižiūrėti į automobilio savininko vadovą ir laikytis garantinių rekomendacijų. Vieni patikimiausių produktų, kurie yra skirti variklių atstatymui be ardymo, ir kurie padeda padidinti variklio darbo efektyvumą, tarnavimo laiką ir sumažinti kuro sąnaudas yra tepalai ir jų priedai “Resurs”. Jie atstato įvairias variklių, pavarų dėžių ir guolių savybes, padeda sumažinti eksploatavimo kaštus bei išvengti papildomo remonto. “Resurs” produktų ypatingos savybės leidžia variklį ir tokius automobilio mazgus kaip pavarų dėžė, guoliai, vairo stiprintuvas atstatyti iki 70–95% gamyklinio lygmens, o jų tarnavimo laikas paprastai pailgėja nuo pusantro iki penkių kartų.  
 
Į nebenaują, bet vis dar puikiai veikiantį variklį nerekomenduojama pilti brangiausios sintetinės alyvos, ypač jei jame nėra hidraulinių kompensatorių. Kokybiška, kuri keičiama, pagal gamintojo rekomenduotą laikotarpį, pusiau sintetinė alyva ne tik nepablogina padėties, bet ir leidžia sutaupyti pinigų. Yra susidariusi neteisinga nuomonė, kad brangesnę alyvą galima keisti gerokai rečiau, jei ji yra nepailginto veikimo. Netikslinga pirkti ir pigią, nežinomą, į nekokybiškus indus išpilstytą automobilių priežiūros priemonę, motyvuojant, kad ji bus dažniau keičiama. 
Automobilio variklio alyvos keitimui reikia apie 4–5 l produkto. Jei nusprendėte alyvą keisti savarankiškai, o ne važiuoti pas meistrus, rekomenduojame Jums laikytis tam tikrų nurodymų. Visų pirma reikia laikytis atitinkamų saugumo reikalavimų: užvažiuoti ant rampos taip, kad automobilio priekiniai ratai būtų pakilę, užtraukti rankinį stabdį, po galiniais ratais padėti medines blokuotes, kad mašina stovėtų tikrai stabiliai. Prieš tai rekomenduojama pavažinėti automobiliu, kad alyvos temperatūra pakiltų iki darbinės. Jai sušilus, reikia išleisti seną variklinę alyvą: automobilio apačioje, variklio karterio apatinėje užpakalinėje dalyje atsukite kamštį ir leiskite alyvai išbėgti – būkite atsargūs, ji gali būti karšta. Tai padarę pakeiskite alyvos filtrą: atsukite senąjį ir išimkite iš lizdo; išvalyto filtro lizdo kraštus patepkite nauja alyva, įsukite švarų filtrą ir užsukite kamštį. Pro variklio viršuje esantį alyvos filtro dangtelį pripilkite reikiamą kiekį švarios automobilių priežiūros priemonės. Pašalinkite naudotą – tai paskutinis, ir iš dalies svarbiausias alyvos keitimo etapas, kadangi naudota variklinė alyva labai nuodinga aplinkai, todėl itin svarbu, kad ji būtų saugiai pašalinta.